Tunne Elokuva -kurssi

TUNNE ELOKUVA – KURSSI

Kurssi sopii erinomaisesti osaksi luovien ilmaisutaiteen alojen opintoja, mutta myös syvemmälle juuri elokuvan teon maailmaan pyrkiville niin harrastajille kuin jatko-opintoihin varmuutta hakeville.

Kurssi sisältää kymmenen 4 tunnin mittaista luentoa joiden aikana tutustutaan elokuviin perusteellisesti:

1. Elokuvan anatomiaa

Oletko koskaan ajatellut, kuinka elokuvantekijät meitä vievät ja mieltämme ohjailevat?

Elokuvan anatomiaa luennon jälkeen katsot elokuvia aivan uusin silmin! Nyt tehdään mielenkiintoinen sukellus elokuvamaailman kuvakerrontaan, tarinan kaareen, symboliikkaan ja musiikin vaikutukseen. Luennolla katsotaan lyhytelokuvia sekä katkelmia pitkistä elokuvista.Olen kiertänyt tällä luennolla mm. Lahden Efekti-hankkeen yhteydessä vuonna 2013. Tässä Lahden kulttuurikeskuksen keräämää palautetta kiertueeltani:

Sympaattinen ja kiinnostava esiintyjä, tarkasti suunniteltu ja mietitty sisältö, joka antoi uutta ja kiinnostavaa tietoa niin oppilaille kuin opettajille. Kiitos!”

“Pätevä ja asiaansa vihkiytynyt esitelmöitsijä.”

“Erittäin hyvä ellei täydellinen.”

“Luennoitsija oli innostunut ja asiansa osaava, joka näkyi hänen tavassaan luennoida.”

“Oikein mukavaa vaihtelua sekä oppilaille että opettajille – myös opettajat oppivat.”

2. Mistä puhumme kun puhumme lyhyelokuvasta

Tällä luennolla käsitellään nimensä mukaisesti lyhytelokuvaa. Mitä se on? Harjoituskenttä pitkälle elokuvalle vai jotain muuta. Tutustutaan lyhytelokuviin niitä katsomalla ja kokemalla.

3. Kohtaus – elokuvan rakenteen ja sisällön perusyksikkö

Millainen on elokuvallinen kohtaus. Mistä se alkaa ja mihin se loppuu? Mihin kohtausta tarvitaan?

4. Muutama sana henkilöhahmoista

Miten luodaan kiinnostavia henkilöhahmoja valkokankaalle?

5. Dialogi

Elokuva on suurimmaksi osaksi tarinan kertomista kuvien avulla. Mutta joskus on turvauduttava myös puheeseen. Millaista sen pitäisi olla? Mitkä ovat dialogin kirjoittamisen sudenkuopat?

6. Elokuvan rakenne osa 1

7. Elokuvan rakenne osa 2

Tässä kaksiosaisessa luennossa perehdymme Aritoteliseen tarinankerrontaan. On toki muitakin tapoja kertoa elokuvassa tarinaa, mutta Aristotelisen kerronnan hallitseminen ei tee tarinaasi huonommaksi vaan päinvastoin.

Tove Idstöm sanoo yhdessä haastattelussa: ”Aristoteles on niinkuin painovoima.” Eli se on olemassa, halusit sitä tai et. Ja se vaikuttaa.

8. Muutama sana käsikirjoittamisesta ja siitä mitä se on

Olen kirjoittanut enemmän ja vähemmän aktiivisesti vuodesta 1990. Omia tai yhdessä muiden kanssa kirjoittamiani tai dramatisoimiani näytelmiä on esitetty mm. Oulun kt, Lahden kt, KoKo teatteri, Åbo Svenskan, Teatteri Vanha Juko, Theatre du Centaure (Luxembourg).

Lisäksi olen toiminut käsikirjoittajana tv-sarjoissa Salatut Elämät ja Uusi Päivä.

Tällä luennolla kerron omista ja vähän muidenkin havainnoista siitä mitä ja millaista se kirjoittaminen voi olla. Ja vähän ehkä siitäkin mitä se ei ole.

9. Ideasta kankaalle

Miten dokumentti elokuva Viides vuodenaika sai alkunsa. Ja miten se toteutettiin valkokankaalle saakka. Eli tällä luennolla kerron dokumenttielokuvan tekemisestä. Sen haasteista ja mitä niistä ehkä opimme.

10. Näyttelijän ohjaaminen

Useasti elokuva tarvitsee näyttelijän tai useammankin. Itse en ole paljoa kameran edessä näytellyt, mutta jotain kokemusta on. Näytteleminen sinänsä on samankaltaista tekee sitä sitten teatterin lavalla tai kameran edessä. Ohjaajan olisi hyvä tietää muutama perusasia näyttelemisestä ennen kuin alkaa antaa ohjeita näyttelijöille.